Неформальна освіта студентів 1 курсу першого (бакалаврського) рівня вищої освіти спеціальності 071 «Облік і оподаткування»

Використання інноваційних засобів та способів організації освітнього процесу дозволяє посилити зацікавленість студентів у засвоєнні нового матеріалу та сприяє суттєвому покращенню рівня набуття ними професійних компетентностей. Застосування сучасних інструментів викладення окремої теми навчальної дисципліни на спеціалізованих платформах on-line курсів в практиці викладання фахових дисциплін допомагає не лише підвищити рівень знань здобувачів вищої освіти за певним напрямком, але й оцінити їх спроможність освоїти нові підходи до реалізації навчального потенціалу.

Протягом другого семестру 2023-2024 навчального року в рамках вивчення освітньої компоненти «Податкова та бюджетна система» (викладач – к.е.н., доцент Ірина ФОРКУН) студентам 1 курсу першого (бакалаврського) рівня вищої освіти спеціальності 071 «Облік і оподаткування» було запропоновано у якості альтернативи опрацювання окремих тем самостійно ознайомитися із матеріалами двох on-line курсів та пройти успішне тестування з них на спеціалізованій платформі Prometheus – найбільшій платформі масових відкритих on-line курсів в Україні, зокрема: 

– курс «Ефективний бюджетний процес в органах місцевого самоврядування» (доступ до курсу за адресою: https://prometheus.org.ua/course/course-v1:AMU+BP_101+2017_T1);

– курс «Є-дата: можливості та ефективний контроль за публічними фінансами» (доступ до курсу за адресою: https://prometheus.org.ua/course/course-v1:Prometheus+EDATA101+2021_T3).

На думку лектора, використання такого інструменту неформальної освіти допоможе студентам ознайомитись з основами організації розподілу та управління коштами місцевих бюджетів на всіх стадіях бюджетного процесу, а також допоможе зорієнтуватись з пошуком джерел інформації щодо ефективності використанням державною коштів від сплачених податків.

Зокрема, курс «Ефективний бюджетний процес в органах місцевого самоврядування» на спеціалізованій платформі Prometheus підготовлено в рамках проекту USAID «Розробка курсу на зміцнення місцевого самоврядування в Україні» (ПУЛЬС), який впроваджується Асоціацією міст України. Курс містить базову інформацію, яка допоможе представникам органів місцевого самоврядування ефективно управляти коштами місцевих бюджетів на всіх стадіях бюджетного процесу. Значне місце курсу відведено процесам формування дохідної та видаткової частин місцевих бюджетів (в т.ч. ОТГ) та системі бюджетного вирівнювання. Матеріал підготовлено у відповідності до чинного бюджетного законодавства України.

Відмітимо, що сім студентів 1 курсу першого (бакалаврського) рівня вищої освіти спеціальності 071 «Облік і оподаткування» скористались можливістю вивчення on-line курсу, успішно пройшли всі необхідні рівні контролю знань та отримали сертифікати Prometheus.

Курс «Є-дата: можливості та ефективний контроль за публічними фінансами» дозволить слухачам отримати уявлення щодо пошуку джерел інформації про бюджетні доходи та витрати в розрізі окремих адміністративних одиниць, розкриє особливості аналізу інформації у сфері публічних фінансів, а також ознайомить з інструментами оцінки ефективності сплачених податків. За результатами вивчення курсу студенти зможуть ознайомитись з функціональними можливостями трьох порталів платформи Є-data, що містять інформацію про витрати, про державний та місцеві бюджети, договори та фінансові звіти розпорядників бюджетних коштів, проєкти соціального та економічного розвитку, що впроваджують за кредитної підтримки міжнародних фінансових організацій:

1) Єдиний веб-портал використання публічних коштів (Spending.gov.ua); 

2) Бюджет для громадян (Openbudget.gov.ua);

3) Реєстр проєктів МФО (Proifi.gov.ua).

Зазначимо, що шість студентів 1 курсу першого (бакалаврського) рівня вищої освіти спеціальності 071 «Облік і оподаткування» скористались можливістю вивчення on-line курсу, успішно пройшли всі необхідні рівні контролю знань та отримали сертифікати Prometheus.

Зазначимо, що за результатами проходження вищезазначених курсів лектором було проведене опитування цих студентів та в результаті їм було перезараховані окремі теми із освітньої компоненти «Податкова та бюджетна система». 

Загалом, досвід застосування інструментарію неформальної освіти в практиці викладання фахових дисциплін засвідчує бажання студентів до залучення on-line засобів викладення окремих тем (підтем) при опрацюванні освітніх компонентів, та може бути успішно використано в подальшому при організації засобів забезпечення вивчення інших дисциплін з навчального плану здобувачів вищої освіти за освітньою програмою «Облік і оподаткування».